Yüksek Proteinli Besinler Pazarının Hızlı Dönüşümü
Yüksek proteinli besinler son yıllarda niş pazardan bir ana akım trende dönüştü. Bu pazar, çok güçlü bir inovasyon dinamiğine sahip. Önceleri vücut geliştirmek isteyen sporcuların rağbet ettiği bu ürünler artık hem daha geniş bir tüketici kitlesi tarafından tüketiliyor hem de tüketicilerin farklılaşan beklentileri doğrultusunda ürün çeşitliliğinin artmasıyla pazar şekilleniyor. Modern yaşamın hızlı temposunda dengeli beslenmek isteyen pek çok bireyin tercihi haline gelen bu ürünler, sadece vücut geliştirme gibi yoğun sporlarla ilgilenen kişilerin tükettiği “sporcu besinleri” olmaktan çıktı. Günümüzde bu ürünlerin anahtar kelimeleri ise protein ve verimlilik…
17 milyar dolarlık pazar
2019 yılında 15.6 milyar dolar büyüklüğü olan yüksek proteinli besinler pazarının 2020 yılı sonunda 17 milyar dolara ulaşması bekleniyor.[1] Grand View Research raporuna göre, 2027’ye kadar pazarın her yıl yüzde 8,9 büyümesi öngörülüyor. Ana aktörler olarak öne çıkan Kuzey Amerika dünya pazarının yüzde 37’sini, Avrupa ise yüzde 25’ini oluştursa da Asya-Pasifik de dünya pazarında sahip olduğu yüzde 20’lik payla kendini gösteriyor. Avrupa Birliği’nde bu pazarın yaklaşık üçte ikisini İtalya, Almanya, Fransa ve Birleşik Krallık oluşturuyor.
Yüksek proteinli ürünler Avrupalı tüketiciler arasında oldukça popüler. Son 6 aya baktığımızda, Avrupalıların dörtte üçünün yüksek proteinli bir ürün tüketmiş olduğunu görüyoruz.[2] Amerika’da 18 yaşını aşmış kişiler arasında yapılan bir araştırmaya göre, nüfusun yüzde 28’i son bir yıl içerisinde sporcu besini desteği kullandığını ifade ediyor.[3] Türkiye’de ise rakamlar, yüksek proteinli besin tüketiminin henüz yüzde 3 seviyesinde olduğunu gösteriyor.[4] Ancak tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de yüksek proteinli besinlere ilgi büyük bir hızla artıyor.
İçerikte hedef ‘spor’ değil ‘sağlık’
Son dönemlerde sağlıklı beslenmeye olan ilginin artması ve tüketicilerin kendilerine özen gösterme bilincinin yaygınlaşmasıyla bu pazarda tüketici profilleri çeşitlenmeye, dolayısıyla pazarın inovatif dinamikleri harekete geçmeye başladı. Çeşitleri artan yüksek proteinli ürünler artık sadece koşu, ağırlık kaldırma gibi yoğun spor yapanların değil, sağlığına dikkat eden ve fit kalmak isteyen herkesin ilgi odağına giriyor. Haftada 3-4 kere yürüyüş veya fitness yapanlar, formlarını korumak isteyenler, kendileri için tasarlanmış sağlıklı ürün arayışında olanlar, bağışıklık sistemini güçlendirmek isteyenler, protein ihtiyacını karşılamak isteyenler gibi farklı beklentiler oluşmaya başladı. Değişen tüketici eğilimi doğrultusunda pazar; protein sütü gibi pratik çözümler sunan ve kahveli, kakaolu, vanilyalı gibi çeşitleriyle daha kişiselleştirilmiş, yenilikçi ürünlerle büyümeye devam ediyor.
Eskiden sporcu besini olarak nitelendirilen bu gıdalar, artık sadece profesyonel sporculara hitap eden ürünler olmaktan çıkıp, aktif ve fit yaşam tarzını benimseyen herkese hitap eden ürünler olarak pazarda yer buluyor.
Kaynaklar:
[1] Grand View Research, Sports Nutrition Market Size, Share & Trends Analysis Report By Product (Drinks, Supplements, Foods), By Distribution Channel (Ecommerce, Bricks & Mortar), By Region, And Segment Forecasts, 2020 – 2027, Şubat 2020
[2] Lactalis with Numerator, Understanding Protein Buyers, 2019
[3] https://www.crnusa.org/newsroom/dietary-supplement-use-reaches-all-time-high
[4] Ipsos, Gıda ve Beslenme Dergisi, Sayı 2